fbpx

Ile kosztuje wydanie książki?

Mamy nadzieję, że poniższy artykuł będzie ogromną pomocą dla każdego, kto zastanawia się, jaki jest koszt wydania książki i na poważnie planuje owo przedsięwzięcie. Jesteśmy szczerze przekonani, że dla każdego jest miejsce na rynku wydawniczym.

Jeśli szukasz możliwości wydania publikacji w modelu wydawnictw tradycyjnych, możesz do nas wysłać swoją propozycję wydawniczą. Wówczas całe budżetowanie będzie naszym bólem głowy, zaś tobie pozostanie zadbać o samo dzieło od strony twórczej. 

Z kolei jeśli poszukujesz partnera do pomocy w wybranych aspektach procesu wydawniczego i chcesz pozostać self-publisherem, zapraszamy do zapoznania się z naszymi usługami oraz wysłania zapytania do biura Moc Media

Szacowanie wielkości nakładu

Pierwszą zmienną, która ma wpływ na koszt wydania książki jest wielkość nakładu. To pierwsza wartość do dookreślenia przed przystąpieniem do budżetowania. Szacujemy go na podstawie prognoz sprzedaży, które opieramy o:

  • dane sprzedażowe podobnych tytułów (typ publikacji, grupa docelowa, objętość, cena) naszego wydawnictwa,
  • szacowaną liczebność grupy docelowej oraz szacowaną liczbę odbiorców, do której jesteśmy w stanie dotrzeć dzięki działaniom marketingowym i wizerunkowym.

Jeśli część nakładu zostanie wykupiona przez reklamodawcę, należy to uwzględnić w szacunkach i odjąć od nakładu handlowego. Bezwzględnie działania naszego partnera biznesowego będą miały wpływ na nasycenie rynku produktem.

KOSZTY ZMIENNE I STAŁE

Koszty zmienne

Na ich wielkość mają wpływ nie tylko wielkość nakładu czy objętość samej publikacji. Znaczenie mają także warunki poligraficzne, na które zdecyduje się wydawca.

Druk

Format książki podyktuje ostateczną liczbę stron, co z kolei przełoży się na liczbę arkuszy drukarskich. Dla kosztorysu kluczowe znaczenie będzie miał również wybór technologii druku. Ceny różnią się w zależności od konfiguracji, jakie zachodzą między:

  • kosztami papieru niezbędnymi do wydrukowania publikacji,
  • standaryzacją formatu czy decyzji o wyborze rozmiaru publikacji, która łamie standardowe ustawienia składek,
  • wybraną technologią druku – cyfra czy offset,
  • kosztami papieru (zależy od jego grubości, powlekania, uszlachetnień brzegów itp., ale także od tego, czy wybrany papier jest dostępny w drukarni, czy drukarnia korzysta z takiego papieru, czy będzie go zamawiać specjalnie dla nas),
  • oprawą (wybór: lakier czy bez lakieru, twarda okładka czy miękka ze skrzydełkami, a może bez skrzydełek, oprawa klejona czy szyta – to wszystko decyzje, które musi podjąć wydawca i one również przekładają się na koszty wydania).
ROZGOŚĆ SIĘ - SĄ TU TEŻ INNE ARTYKUŁY:  Jak znaleźć dobre zdjęcie do publikacji?

Z kolei od liczby arkuszy wydawniczych, czyli objętości tekstu i liczby rycin do opracowania będą zależały takie składowe, jak:

  • redakcja,
  • korekta,
  • sczytywanie,
  • skład i przygotowanie plików do druku.

Niektóre wydawnictwa ze względu na specyfikę swoich publikacji ponoszą jeszcze koszty tłumaczeń czy recenzji, a także rezerwują w budżecie miejsce dla redakcji naukowej czy konsultacji naukowych. Koszt wydania książki jest wówczas wyższy.

Koszty stałe

Nie zależą one od zmiany parametrów publikacji, ale mogą zmieniać się w czasie, a także jeśli zmienimy podwykonawcę usługi. Do nich możemy zaliczyć:

  • projekt okładki i layoutu (wynagrodzenie jest ustalane przy każdym projekcie z wykonawcą),
  • wynagrodzenie stałe wydawcy, redaktora prowadzącego czy koordynatora projektu (czyli stałe miesięczne koszty operacyjne zespołu pracującego nad publikacją),
  • marża wydawnictwa (z niej utrzymywane są pozostałe jednostki przedsiębiorstwa, jak magazyn czy księgowość, oraz niezbędny procent liczony na zysk, bowiem każda działalność gospodarcza z założenia ma generować zysk dla podmiotu, który ją prowadzi),
  • honorarium autorskie.
 

Inne

O czym zapomina się w budżetach?

Często brakuje zarezerwowanej puli dla działań marketingowych, tzn. dla: reklam w mediach społecznościowych, ulotek, spotkań autorskich, opłaty i budowy stoiska na targach, wynagrodzenia dla personelu do obsługi wydarzeń, pokrycia kosztów dojazdów, noclegów, wyżywienia itd. Należy także uwzględniać marżę dystrybutorów, którzy pobierają ją od wydawców od ceny katalogowej. Zatem istotne, by unikać nieporozumień na linii wydawca-autor i nie rozliczać się od ceny katalogowej. Rekomendujemy, by honoraria rozliczać od ceny zbytu. Przy budżetowaniu należy także wyliczyć BEP ilościowy. Chodzi o  próg rentowności (BEP – break even point). To sytuacja, w której przychody ze sprzedaży pokrywają koszty stałe i koszty zmienne przedsiębiorstwa. To punkt, w którym dane przedsięwzięcie nie przynosi zysków ani nie powoduje strat. Aby obliczyć próg rentowności, konieczny jest podział kosztów na stałe i zmienne. Na przykład wynagrodzenia pracowników produkcyjnych również mogą być kosztem zmiennym, jeśli rosną w miarę wzrostu produkcji. Próg rentowności może być wyrażony ilościowo, wartościowo lub procentowo. Na potrzeby projektów wydawniczych interesuje nas ilościowy próg rentowności, gdzie szukamy punktu dla wielkości nakładu, przy którym BEP będzie równy zero. Może w tym pomóc niniejszy wzór: BEP ilościowy = (koszty stałe) / (cena – koszt jednostkowy zmienny).

Warunki poligraficzne a cena

Większe nakłady opłaca się drukować w offsecie, z kolei dla mniejszych nakładów wybiera się druk cyfrowy, gdzie uruchomienie dodruku nawet dwustu egzemplarzy nie jest problematyczne. Jeśli dla wydawcy istotne jest utrzymanie ceny na konkretnym poziomie, a wybrane przez niego parametry druku ją podnoszą, powinien sprawdzić:
  • standardowe formaty druku – czy książka się w nich mieści;
  • standardowe oprawy – czy któraś z opraw, na przykład ogólnodostępna folia lakier-błysk, będzie wystarczająca dla danej pozycji i jednocześnie pozwoli obniżyć koszty;
  • koszty papieru – odpowiedniki, zamienniki – są papiery tańsze i droższe. Różnice te potrafią się zmieniać w czasie. Warto zatem doradzić się producenta czy bezpośrednio dopytać w drukarni, by znaleźć opcję, która często pozwoli obniżyć koszt druku egzemplarza;
  • kolor w książce:
    • jeśli nie możemy całkowicie z niego zrezygnować, można wydrukować książkę w dwóch kolorach – czarnym i jednym dodatkowym kolorze. Dysponując jednym wybranym kolorem, można zaznaczać elementy graficzne, wyróżnienia w tekście czy tabele oraz uciec od monochromatycznej publikacji;
    • drugą metodą jest wydrukowanie jedynie wybranych kolorowych stron.
ROZGOŚĆ SIĘ - SĄ TU TEŻ INNE ARTYKUŁY:  Jak dotrzeć do wydawnictwa?

Co jest przychodem?

Przychód to sprzedaż netto każdego egzemplarza. Jednak zysk jest liczony dopiero po wyrównaniu wszystkich kosztów. Zazwyczaj zaczyna się dopiero po sprzedaniu kilkuset egzemplarzy. Choć wydawnictwo jeszcze nie zarabia na poniesionej inwestycji oraz ponosi koszty marketingu i PR związane z premierą, już jest naliczane honorarium autorskie od każdego sprzedanego egzemplarza w wersji papierowej i elektronicznej. Może się zdarzyć, że sprzedaż nie przekroczy progu, w którym zacznie projekt przynosić zysk. W takiej sytuacji należne honorarium po zakończonym okresie rozliczeniowym i tak zostanie wypłacone autorowi, zaś wydawnictwo odnotuje stratę. W modelu wydawnictw tradycyjnych zazwyczaj autor przenosi autorskie prawa majątkowe na wszystkich polach eksploatacji na wydawnictwo, godząc się na procentowe honorarium liczone od sprzedaży oraz akceptując, że cały nakład inwestycyjny w opracowanie dzieła, jego produkcję, marketing i dystrybucję jest po stronie wydawnictwa. Jeśli zatem ryzyko biznesowe związane z przedsięwzięciem jest po stronie wydawnictwa, nie należy się dziwić, że to wydawca chce współdecydować o brzmieniu tytułu, mieć ostatnie słowo w temacie okładki czy układzie niektórych elementów wewnątrz dzieła, bowiem to on ma doświadczenie rynkowe i to on zostanie z gigantyczną stratą, jeśli nowość wydawnicza nie spotka się z na tyle ciepłym przyjęciem czytelników, by przekroczyć próg BEP.

SC

SC